با تأييدات خداوند متعال و با استعانت از حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف جلسه دفاعیه سرکار خانم سیده خیره سماوات با موضوع "تفاوت هاي فقهي زن و مرد در باب روزه و اعتكاف از منظر فريقين" مورخ 1404/06/26 ساعت 07:00 در مرکز آموزشهای غیرحضوری به صورت ويدئو كنفرانس با حضور و مشارکت فعال همه اعضای هیأت محترم داوران برگزار گردید.
چکيده:
وجود تفاوت میان زن و مرد در آموزههای دینی، از ضروریات شریعت اسلام می باشد. زن و مرد در اکثر احکام فقهی با یکدیگر تفاوتهایی دارند. روزه؛ 1- شرایطِ وجوبِ روزه برای مردها، بلوغ؛ عقل؛ عدم بیهوشی؛ مریض نبودن،مسافر نبودن؛ و برای بانوان حیض و نفاس نبودن است. 2- شرایطِ صحّتِ روزه برای مردها ،عقل؛ ایمان و اسلام؛ باقی نماندن بر جنابت تااذان صبح؛ مسافری نباشد که نمازش شکسته است؛ عدم مریضی و چشم دردی که روزه برایش ضرر داشته باشد؛ نیّت و اخلاص؛ انجام ندادن هیچ کدام از مبطلات روزه؛ اگرمی خواهد روزهِ مستحبی بگیرد باید روزه واجب قضا نداشته باشد.و برای بانوان،یکی باقی نماندن بر حیض و نفاس تا اذان صبح و دیگر آن که در تمام روز حیض و نفاس نشود. 3- روزه های حرام برای مردها یازده تاست و برای بانوان، روزه مستحبّیِ زن در صورتی که مزاحمت باحقّ شوهر داشته باشد و در صورتی که شوهر نهی کند بنابراحتیاط واجب حرام است. اعتکاف؛ امامیه:چون اعتکاف مشروط به روزه و توقف در مسجد است لذا باید شرایط آن ها مراعات شود. حنبلیه؛ طهارت از جنابت و حیض و نفاس شرط صحت است. حنفیه؛ طهارت از جنابت شرط حلیت است نه صحت و اگر جنب معتکف شود صحیح است ولی کار حرام مرتکب شده است و اما حیض و نفاس شرط صحت روزه واجب می باشد پس شرط اعتکاف واجب است ولی چون روزه شرط اعتکاف مستحب نیست، لذا حیض و نفاس مانع آن نمی باشد. شافعیه ؛ طهارت از جنابت و حیض و نفاس شرط صحت است. مالکیه؛ طهارت از جنابت شرط مکث در مسجد است نه شرط صحت اعتکاف ولی طهارت از حیض و نفاس شرط صحت اعتکاف است چون روزه شرط اعتکاف است. در اینجا جنابت برای مرد و برای زن علاوه برآن حیض و نفاس نیز اضافه میشود.
کلید واژهها: روزه، اعتکاف، فریقین
