معاونت پژوهش مرکز آموزشهای غیرحضوری با همکاری پژوهشکده زن و خانواده، سومین نشست علمی خود را به مناسبت هفته پژوهش با عنوان: "الگوی سوم زن؛ تجلی انسانشناسی متعالی در افق انقلاب اسلامی" برگزار کرد.
خانم دکتر زینب تاجیک در ابتدای این نشست گفتند: این الگو، زنِ انقلاب اسلامی را به عنوان موجودی تعریف میکند که با تعریف دوباره از انسانیت در قالب انقلاب اسلامی شکل میگیرد. انسانِ دارای منطق فطری و خداشناسانه، که زن نیز به همان تعریف انسانیت، نقشآفرینی اجتماعی-سیاسی پیدا میکند.
در رابطه دوطرفه بین انقلاب اسلامی و زن، انقلاب با ظرفیتهای زنانه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی کار میکند و از طرفی انقلاب فضای ظهور و بروز زنانگی را فراهم میکند تا زنان به کمال شایسته خود برسند.
ایشان تفاوتهای کلیدی زن در افق انقلاب اسلامی در الگوی سوم را با الگوهای غربی و شرقی اینگونه ترسیم کردند که: درالگوی سوم اسلامی - شیعی، تکلیفمداری محوری است. زن تکلیفمحور است و از جگرگوشه و فرزندش هم در جهت اهداف انقلاب میگذرد.
در مقابل، رویکرد فمینیستی غربی، حقمحور است و اغلب به دنبال حقوق فردی و استقلال از قالبهای سنتی است . همچنین الگوی شرقی نیز ، زن را نماد وسوسه ، اغواگری و فقیر از فهم میبیند.
اما الگوی اسلامی با پذیرش تفاوتهای جنسیتی و بهرهگیری از آن برای تحقق اهداف انقلاب عمل میکند و زن را از حاشیه به متن و مرکز میآورد.
خانم تاجیک در ادامه افزودند: انسانِ انقلاب اسلامی با تعریف جدیدی از انسانیت و رابطه با خالق شکل میگیرد. زن هم با همین تعریف، نقش اجتماعی انقلابی میآفریند. تفاوتهای جنسیتی به رسمیت شناخته میشود و زمینه ظهور و رشد آنها فراهم میشود؛ نه نفی آنها. زن در مقابل خالق و جامعه، با محوریت عبودیت و بندگی خدا تکلیفمدار است. تفاوتها و ظرفیتهای جنسیتی، مانند: عاطفه زنانه، به عنوان ویژگیهای سازنده و حضور آنها در اجتماع همراه با وظایف و مسئولیتهای علمی، آموزشی و کار اجتماعی آنان است.
زنان و مردان مکمل همدیگرند و نهادهای اجتماعی باید با این منطق کاملاً متناسب شوند.
خانم دکتر تاجیک در پایان ، نتایج و دستاوردهای انقلاب اسلامی برای زنان تاکنون را اینگونه برشمردند:
-ظهور و رشد زنان از حاشیه به متن تاریخ، با حفظ ارزشهای اسلامی و هویت زنانه
-مادری و خانهداری به عنوان افتخار و مدالِ شایستگی زنان، همراه با مشارکت اجتماعی و علمی آنان
-عدالت جنسیتی در چارچوب مبانی اسلامی - شیعی و نقد دوگانههای کاذب که پیش از انقلاب مطرح بود.
-افزایش قابل توجه حضور زنان در تحصیل و تخصصهای مختلف، و ایجاد فرصتهای کاری و خدمات اجتماعی با حفظ حجاب و ارزشهای دینی
