دومین نشست علمی در هفته پژوهش

شناسه خبر : 165195

1404/09/24

تعداد بازدید : 17

 دومین نشست علمی در هفته پژوهش
نشست علمی با عنوان: "الگوی سوم زن در میانه انزوا و سرمایه‌سالاری" با حضور سرکار خانم دکتر فاطمه قاسم‌پور برگزار شد.

 معاونت پژوهش مرکز آموزش‌های غیرحضوری با همکاری پژوهشکده زن و خانواده؛ دومین نشست علمی خود را به مناسبت هفته پژوهش برگزار کرد.
 خانم دکتر فاطمه قاسم‌پور عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده، در دومین نشست هفته پژوهش با عنوان "الگوی سوم زن در میانه انزوا و سرمایه‌سالاری"، سخنان خود را با تأکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی باید به ارتقای وضعیت زنان و نهاد خانواده کمک کند و اینکه واژه “الگوی سوم” از جانب مقام معظم رهبری مطرح شده؛ آغاز کردند .
 ایشان در ابتدا به‌مرور تاریخی مسئله زن در ایران اشاره داشتند و گفتند: عصر مشروطه تا انقلاب پهلوی، حضور زنان در انجمن‌ها و جامعه، اما با تکیه به غرب و کم‌توجهی به آموزه‌های اسلامی بود. زنان به‌صورت سطحی و بیشتر به‌صورت روایتی از غرب‌گرایی در جامعه حضور داشتند. در دوره قبل از انقلاب، دو گفتمان غالب (غرب‌گرایی و خانه‌نشینی با نقش محدود زنان) وجود داشت. ورود امام خمینی (ره) به میدان، تحولی در حضور اجتماعی زنان به شکل مؤثری، همراه با حفظ حریم خانواده و پوشش اسلامی ایجاد کرد.
 دکتر قاسم‌پور در ادامه ویژگی‌های الگوی سوم زن را، این‌گونه بیان کردند: 
 ۱- ترکیب کنشگری اجتماعی زنان مسلمان در کنار حفظ نهاد خانواده و حجاب اسلامی: زنِ الگوی سوم در کنار ایفای نقش‌های اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی حضور دارد.
 ۲- هم‌سویی با آموزه‌های اسلامی و توحیدی از دیگر ویژگی‌هاست. زنِ الگوی سوم به تعبیر رهبری، زن موحّد است که مسئولیت اجتماعی فرد در برابر خدا، جامعه و جهان هستی را به شکل متوازن ایفا می‌کند.
 ۳- نقش‌زن در تاریخ اسلامی - ایرانی: زن مسلمان ایرانی با حضور فعال در جامعه و مقابله با تلاش‌های غرب‌زده، نشان می‌دهد که می‌تواند محجبه، باوقار و هم‌زمان مرکز حرکت‌های اجتماعی باشد.
 ۴- کرامت و عفت: کرامت، فراهم‌سازی فرصت‌های بروز استعدادهای انسانی، حفظ عفت و حیا به‌عنوان لباس اجتماعی، از ویژگی‌های کلیدی الگوی زن مسلمان است.
 ۵- رویکرد هستی‌شناسانه: حقیقت انسان یکی است؛ تفاوت‌های حقوقی و تکالیفی زن و مرد وجود دارد، اما هدف و مسیر انسانی مشترک است و تفاوت‌ها نمی‌تواند مانع ایفای نقش‌های متکامل باشد.
 ۶- مکمل‌گرایی جنسیت: مرد و زن در کنار یکدیگر به شکل مکمل با یکدیگر و باتوجه‌به تفاوت‌های طبیعی، در خانواده و جامعه نقش‌آفرینی می‌کنند.
 ۷- تربیت و تربیت‌پذیری: تربیت فرزند و نقش مادری و همسرداری با حضور فعال در اجتماع، هم‌سو و هم‌پای هم هستند؛ هیچ تفاوت ارزشی مانع تحقق کمالات معنوی نیست.
 ایشان در ادامه افزودند که: الگوی زن سوم مسلمان با گفتمان‌های مشهوری چون غرب‌گرایی، خانه‌نشینی یا سنت‌گرایی تفاوت‌های کلیدی دارند. زیرا الگوی سوم زن، هم‌سو با آموزه‌های اسلامی و با حفظ حریم خانوادگی و عفت، نقشی فعال و صاحب مسئولیت‌های اجتماعی ایفا می‌کند و خارج‌شدن از این رویکردهای غربی و پوشش اسلامی را اصل می‌داند. الگوی سوم زن، حضور اجتماعی، سیاسی و اجتماعی مؤثر را همراه با حفظ ارزش‌های عفت و حجاب اسلامی می‌بیند و به تعمیق نقش‌های خانوادگی و اجتماعی می‌انجامد.
 خانم دکتر قاسم‌پور در پایان بر ضرورت پژوهش و تبیین دقیق رویکرد اسلام به مسئله زن برای مقابله با غرب‌گرایی و اهمیت بازشناسی ویژگی‌های اخلاقی، معرفتی و وجودی زن الگوی سوم در تربیت نسل‌های آینده و تحول اجتماعی تأکید کردند .