برگزاری یک هزار و ششصد و پنجاهمین جلسه دفاعیه پایان نامه سطح سه

شناسه خبر : 160376

1404/05/13

تعداد بازدید : 12

برگزاری یک هزار و ششصد و پنجاهمین جلسه دفاعیه پایان نامه سطح سه
یک هزار و ششصد و پنجاهمین جلسه دفاعیه پایان نامه سطح سه با موضوع "روش هاي پرورش خلاقيت دركودكان ازمنظر قرآن و روانشناسي" برگزار شد.

با تأييدات خداوند متعال و با استعانت از حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف جلسه دفاعیه سرکار خانم طیبه عربیان با موضوع  "روش هاي پرورش خلاقيت دركودكان ازمنظر قرآن و روانشناسي" مورخ 1404/05/11 ساعت 07:00 در مرکز آموزش‌های غیرحضوری به صورت ويدئو كنفرانس با حضور و مشارکت فعال همه اعضای هیأت محترم داوران برگزار گردید.                  

چکیده: 


پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین روش‌های پرورش خلاقیت در کودکان، با رویکردی تطبیقی به آموزه‌های قرآن کریم و یافته‌های علم روانشناسی انجام شده است. خلاقیت، به عنوان یک توانایی کلیدی در توسعه فردی و اجتماعی، نقش بسزایی در حل مسائل، نوآوری و پیشرفت جوامع ایفا می‌کند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با بررسی منابع اسلامی و روانشناختی، راهکارهای عملی و مؤثری برای پرورش خلاقیت در کودکان ارائه دهد. روش تحقیق در این پژوهش، از نوع توصیفی-تحلیلی است. با استفاده از روش تحلیل محتوا، آیات قرآن مرتبط با موضوع خلاقیت، در سه بعد عقلی، احساسی، رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با مرور و تحلیل نظریه‌های روانشناسی مرتبط با خلاقیت، درسه بعد مذکور عوامل مؤثر در پرورش آن شناسایی شده‌اند. در نهایت، با تلفیق یافته‌های حاصل از دو بخش، و بررسی اشتراکات و افتراقات یک الگوی جامع برای پرورش خلاقیت در کودکان ارائه شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که قرآن کریم، با تأکید بر تفکرهدفمند، ارائه داستان‌های الهام‌بخش، گردشگری هدفمند، الگوهای سازنده، هنرهای اسلامی،برخوردهای خلاقانه زمینه را برای پرورش خلاقیت در کودکان فراهم می‌سازد. از سوی دیگر، روانشناسی نیز با ارائه راهکارهایی مانند تفکرواگرا، گردشگری خلاق ، تشویق به پرسشگری، ارائه بازخورد سازنده و آموزش مهارت‌های حل مسئله ضمن بازی و تفریح، احترام به خواسته‎های کودک به پرورش خلاقیت کمک می‌کند. الگوی پیشنهادی این پژوهش، شامل ترکیبی از این دو دیدگاه است و بر اهمیت ایجاد تعادل بین پرورش ابعاد معنوی و شناختی کودکان تأکید دارد.این پژوهش، ضمن ارائه راهکارهای برای والدین، مربیان و سیاست‌گذاران آموزشی، پیشنهاداتی را برای تحقیقات آینده در این زمینه ارائه می‌دهد. امید است نتایج این پژوهش، گامی مؤثر در جهت پرورش نسلی خلاق، نوآور و کارآفرین باشد که قادر به حل مسائل پیچیده و ایجاد تغییرات مثبت در جامعه است.


واژگان کلیدی: خلاقیت، کودکان، قرآن کریم، روانشناسی، پرورش، تفکر، نوآوری.