چکیده
	از دیدگاه قرآن کریم یکی از وظایف انبیای الهی تبلیغ است و از مهمترین مسائل دینی  سبک زندگی اسلامی است. اگر شیوههای تبلیغ انبیا در این زمینه ازدو بعد علمی و عملی مورد بررسی قرار بگیرد؛ میتوان انذار و تبشیر، ارائه الگو و مقایسه را از مهمترین راههای علمی تبلیغ انبیای الهی مطرح نمود. نهادینه سازی بیانیه گام دوم و بهخصوص مباحث سبک زندگی نیز در همین سه مبحث قابل بررسی است. برای تبلیغ سبک زندگی اسلامی به وسیله روش انذار و تبشیر باید محتوای تبلیغی را به زبانی ساده و قابل فهم بیان نموده و اصل تدریج را نیز در بیان موضوعات رعایت کرده و با توجه به ویژگیهای مخاطبان از روشهای متعدد و متنوع استفاده شود. در تبلیغ سبک زندگی اسلامی میتوان از روش ارائه الگو استفاده نمود. معرفی الگوها به صورت مستقیم و غیرمستقیم امکانپذیر است. همان گونه که تهاجم فرهنگی در جنگ نرم استفاده از روش غیرمستقیم در ارائه الگو میباشد، بهتر است ابزار مقابله با سلاح دشمن از همان جنس باشد. رهبری برای تحقق گام دوم انقلاب، به الگوگیری از مفاهیم قرآنی سفارش کرده و پیامبر و ائمه را الگوهای کامل و بینقص در سبک زندگی اسلامی معرفی میکند. سومین راهکار علمی درسبک زندگی اسلامی مقایسه است که به تصریح رهبری برای مقابله با جنگ نرم و برای جلوگیری از تغییر باور مردم نسبت به گذشته و آینده و وضعیت کنونی کشور و دنیا لازم است، مبلغین به مقایسهی وضع کنونی انقلاب اسلامی با ۴۰ سالگی کشورهای مطرح دنیاپرداخته؛ وضع کنونی کشورهای مطیع آمریکا را بررسی کرده و میزان پیشرفت و یا عقب ماندگی آنها نسبت به ایران در عرصههای مختلف را مقایسه کنند. با تامل در شیوههای تبلیغی انبیای الهی که در قرآن ذکر شده چندراهکارعملی در تبلیغ مباحث سبک زندگی اسلامی از بیانیه گام دوم انقلاب بدست میآید. پرورش مبلغ از هر قوم به صورت اختصاصی، انتخاب روش مناسب و نظارت بر تبلیغ سه مورد اط مهمترین راهکارهای عملی هستند که کمتر به آنها توجه شده است. منظور از هم زبانی در مورد تبلیغ انبیای الهی به معنای هم قشر بودن و هم فکر بودن آنها با مردم میباشد؛ لذا مساله ی لزوم هم قشر بون مبلغ و مخاطب  به عنوان اولین لازمهی تبلیغ عملی مطرح میشود. برنامهی تبلیغ به عنوان یک فعالیت مستمر نیازمد یک رهبر میباشد. رهبر تبلیغی  باید هدف یا اهداف تبلیغ را مشخص کند و استراتژی یا همان برنامه تبلیغ متناسب با اهداف و نوع مخاطبان طراحی کند. در امر تبیلغ دین، نظارت بر روند تبلیغ و ارائه صحیح مطالب و همچنین تاثیر پذیری صحیح و منطقی مخاطب و نحوهی بکارگیری آن در اجتماع ضروری است.
	
	کلید واژهها: بیانیه گام دوم، سبک زندگی اسلامی، انبیای الهی،  نهادینه سازی، الگو، تبلیغ، پرورش مبلغ، روش تبلیغ، نظارت  
	پدیدآورندگان
	
	    استاد داور: محمد سحرخوان
	    استاد راهنما: مهدی اسماعیلی
	    نویسنده: راضیه مرتضوی مهریزی
	    سطح: سطح3
	    رشته: تفسیر و علوم قرآن
	    برگزار کننده: قم
	    شهر: قم
	    مدرسه: قم - قم - مرکز آموزشهای غیرحضوری