چکیده: 
	بررسی موارد اختلافی مفطرات روزه از منظر فقهای امامیه موضوع اصلی پژوهش حاضر است. روزه از نظر فقهی عملی عبادی با نیتی خاص از طلوع فجر تا مغرب و امساک از مفطراتی است که روزه را میشکند. طبق نظر اکثر فقها این مفطرات عبارتند از:خوردن و آشامیدن، دروغ بستن به خدا و پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و جانشینان آن حضرت علیهم السلام، رساندن غبار غلیظ به حلق، فرو بردن تمام سر در آب، قی کردن، آمیزش، استمناء، باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، اماله کردن با چیزهای روان میباشد. برای سامان بخشیدن به موضوع مذکور از روش توصیف آراء و تحلیل ادله موافقان و مخالفان بهره گرفته شده است. مهمترین دستاوردهای پژوهش عبارت است از: بین فتاوای در دروغ بستن به خدا و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ائمه علیهم السلام و رساندن غبار غلیظ به حلق و فرو بردن تمام سر در آب اختلاف نظر وجود دارد و با دلایل مختلف از قبیل روایات، تعارض روایات، اجماع، حرمت تکلیفی، حرمت وضعی، استصحاب، نهی ارشادی، قدر متیقن و سیره متشرعه و ... حکم به مبطل یا  صحت روزه داده اند. اما با توجه به نظرات اکثر فقهای در مورد مفطرات صوم  و اختلافاتی که در این باره دارند به نظر می رسد که بهتر باشد نتیجه ی بحث را بنابر احتیاط بر ترک موارد مورد اختلاف بین متاخرین قرار داده شود. لذا آن چه از ظاهر دلایل فقها فهمیده می شود، دلایل قائلین به مبطل روزه نسبت به عدم مبطل آن قوی تر و معقول تر به نظر میرسد از این رو امساک از  دروغ بستن به خدا و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ائمه علیهم السلام و رساندن غبار غلیظ به حلق و فرو بردن تمام سر در آب بر روزه دار بهتر است.
	
	کلید واژه ها: روزه، مفطرات روزه، مفطریت غبار غلیظ، مفطریت دروغ بستن به خدا و رسول (صلی الله علیه و آله)
	 پدیدآورندگان
	
	    استاد داور: رضا محققیان
	    استاد راهنما: سیدمصطفی بهشتی
	    نویسنده: منصوره فتح اللهی علی آبادی
	    سطح: سطح3
	    رشته: فقه و اصول
	    برگزار کننده: قم
	    شهر: قم
	    مدرسه: قم - قم - مرکز آموزشهای غیرحضوری