چکیده
سنت های تربیتی ایرانی با توجه به اقوام و دوره های مختلفی که در ایران وجود دارد بسیار متنوع است . این سنت ها که سینه به سینه از فرهنگ صد سال دور ایرانیان می آید هم چنان پابرجاست. بر اساس این ارزشها و سنتها، خانوادهها رفتارها و اعمال خود را شکل میدهند.ايران عصر قاجار شاهد حضور اروپايیان با مقاصد گوناگون تجاری، سیاسي، مذهبي، نظامي وگردشگری بود.گزارش هاي سیاحان خارجی اطلاعات فراوانی در باب آداب و رسوم، اخلاقیات در بردارد. این یادداشت هاي شخصی یا سیاسی، از یک سو مسائل دربار را نسبتا دقیق ترسیم میکند. از سوي دیگر، به دلیل فقدان وابستگی به مراکز قدرت، نقاط ضعف و قوت جامعه را به نیکی گزارش می¬نماید. پژوهش حاضر در چها فصل باروش کتابخانهای سنتهای تربیتی خانوادهها در عصر قاجار در سفرنامههای خارجی را بررسی می¬کند. شناخت سنت های تربیتی در میان طبقات حاکمان، عالمان، نخبگان و تجار و مردم عادی از اهداف تحقیق است که امکان مقایسه بین سنت های تربیتی در بین قومیت های مختلف ایران، را فراهم می¬کند. تشکیل خانواده-نوع پوشش-تعلیم و تربیت -مراسم و جشن های ملی ازجمله سنت های تربیتی بررسی شده می¬باشند. اهمیت انعکاس سنت های تربیتی در سفرنامه ها از آن روست که صرف نظر از اینکه بیشتر این خارجیان، از افراد تحصیل کرده و فرهیخته زمانه خویش هستند، به عنوان ناظر بیرونی که بدون تعصب به موضوع می نگرد، می توانند یکی از بهترین تصویرها را از موضوع تحقیق به خواننده و محقق ارایه دهند.
واژگان کلیدی: سنت های تربیتی ،قاجار، اشراف، نخبگان،مردم عادی.
پدیدآورندگان
استاد داور: مهدی نور محمدی
استاد راهنما: حامد قرائتي
نویسنده: محترم كرمي
سطح: سطح3
رشته: تاریخ اسلام
برگزار کننده: قم
شهر: قم
مدرسه: قم - قم - مرکز آموزشهای غیرحضوری