چکیده:
در دوره قاجار زنان در جامعهای سنتی و مردسالار، از کمترین میزان حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برخوردار بودند. عواملی مانند انقلاب مشروطه و گسترش افکار فمینیستی در نتیجه گسترش ارتباطات ایران و غرب باعث شد برخی از زنان روشنفکر و پیشرو به فکر احقاق حقوق زنان در این محیط سنتی بیافتند. بدین منظور زنان چندین نهاد آموزشی و مدنی مانند مدارس دخترانه و انجمنها و نشریات زنانه برای آگاهیبخشی به زنان و فعالیت در جهت احقاق حقوقشان تأسیس کردند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فرهنگی زنان در جهت ارتقای جایگاه زنان در جامعه دوره قاجار است. برخی شواهد تاریخی نشان میدهد که در این دوره کم کم با ورود زنان به عرصه های مختلف فرهنگی و آموزشی همچون تأسیس چندین مدرسه دخترانه، ایجاد جلسات و گردهمایی، تأسیس نشریه و آگاهیبخشی به زنان، باعث رشد آگاهی، تغییر نگرش و مطالبهگری تعداد زیادی از زنان شده و مقدمات و شرایط ورود آنها به اجتماع را فراهم آوردهاند. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و دادهها به شیوه کتابخانهای گردآوری شدهاند.
کلیدواژهها: فرهنگ، ایران، قاجار، زنان.
پدیدآورندگان
استاد داور: حامد قرائتی
استاد راهنما: مهدی نور محمدی
نویسنده: سما جاوید
سطح: سطح3
رشته: تاریخ اسلام
برگزار کننده: قم
شهر: قم
مدرسه: قم - قم - مرکز آموزشهای غیرحضوری