بدون شك صفت امانت و وفاي به آن، از اولويتهاي اوليه و نيازهاي اجتماعي بشر است كه در محكم كردن پيوندهاي جامعه نقش بسياري دارد و داراي معناي گسترده اي است كه به فرد يا گروه خاصي، مختص نمي شود. استواري جامعه در ابعاد اجتماعي ،اقتصادي، سياسي وفرهنگي در گرو گسترش اين صفت پسنديده در جامعه مي باشد خداوند، انسان را با اراده و اختيار قرار داده تا با حفظ امانت الهي و با بهره مندي از آن، موجبات رشد را فراهم سازد. انسان به عنوان خليفه ي خداوند، حمل امانت را پذيرفت، اما آسمان ، زمين و كوه ها به خاطر نوعي ترس، امانت را قبول نكردند. از مهم ترين امانت ها نزد انسان، قرآن ، رسالت، امامت، عقل و... مي باشد. امامان تكميل كننده ي رسالت پيامبران هستند فرهنگ قرآني بدين گونه است كه نسبت به مصرف اموال عمومي بي تفاوت نباشيم. اگر در جامعه، امانت رعايت شود، اعتماد دوطرفه زيادتر شده و روابط بين افراد جامعه، تقويت مي گردد با توجه به اينكه، خيانت در امانت از خصلت هاي ناپسندي مي باشد كه در جامعه در حال گسترش بوده و به اعتماد عمومي، ضربه وارد كرده است، اهميت و ضرورت پژوهش موضوع امانت، روشن مي گردد. بنابراين براي جبران اين مشكل اخلاقي در جامعه، لازم است قدم هايي را برداشته ودرحد توان و امكانات خود، در رفع اين خلاء اخلاقي، كوشا باشيم اين پژوهش ، با بهره گيري از آموزه هاي قرآني، حديث و سيره ي پيشوايان دين و همچنين با استفاده از متون حقوقي، به تبيين اين موضوع پرداخته است. اميد است گامي كوچك، به منظور گسترش امانت داري و نهادينه شدن آن در جامعه باشد.علاقه ي شخصي، عدم درك شناخت جايگاه واقعي آن در جامعه ي فعلي با توجه به پراكندگي موضوع در ابواب مختلف، حجم و گستردگي كار مي تواند گنجينه ي گران بها در تحقيقات علمي و پژوهشي باشد. اين تحقيق به روش توصيفي- تبييني با استفاده از منابع و اسناد كتابخانه ايي به بيان امانت و امانت داري از منظر قرآن و روايات، پرداخته است
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری