يكي از ابواب مهم فقهي، باب ديون است از ديرباز فقها، يك باب را به اين بحث اختصاص دادهاند اما در بسياري از متون، باب دَين بسيار مختصر و تنها به اصل و انواع آن اشارهشده و كمتر اثري، مستندات ديون را مورد تحليل قرار دادهاست؛ اين در حالي است كه شناخت ماهيت دين و نگرش مكاتب مادي و اسلامي در خصوص آن از سوئي، و تحليل اسباب و انواع دين از منظر فقهاي اماميه و عامه از سوي ديگر، موضعگيري هر گروه را در خصوص احكام دَين مشخص ميسازد.اگر چه آيات زيادي در بحث دين در قرآن نيامده اما نازل شدن طولانيترين آيه، درخصوص دَين و تنظيم قراردادهاي تجاري و امور ماليه، بيانگر اهميت اينموضوع است. دراينميان مستندات روايي متعددي در باب بيان احكام دين وارد شده كه بررسي نشان از اين دارد بيشترين مستندات و اقوال فقها حول ۲ محور است: - مستندات قرآني روايي احكام اداي دَين؛ - مستندات قرآني روايي بيع دَين. هدف از ارائه اين نوشتار بررسي مستندات قرآني روايي احكام دَين از منظر فقه اماميه و اهلسنت است و تلاش شده با روش بنيادي توصيفي به شرح و بسط مطالب و تبيين آن براي مخاطب بپردازد. روش جمعآوري اطلاعات با ابزار فيشبرداري از آثار مكتوب، نرمافزارها و منابع ديجيتال بودهاست. يافتهها نشان ميدهد بيشترين مستندات و اختلافنظر فقها در خصوص دَين، درباره احكام اداي دين و بيع دين است. محور اول، تعجيل در اداي دين با مصالحه طرفين، مطالبه دين قبلاز موعد و شرايط بري شدن ذمه بدهكار مهمترين اقوال و مستندات را به خود اختصاص دادهاست دراينميان در محور دوم يعني بيع دين با مديون و غيره مديون، بيشترين نظرات و اقوال ميان فقهاي اهلسنت و اماميه مطرحشده است. يافتهها حاكي از اين است كه مشهور فقهاي اماميه قائل به حكم جواز و غالب عامه، قائل به عدم جواز (مگر با شرايط خاص) هستند.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری