بررسي سندي وتحليل دلالي روايات تفسيري سوره مباركه نازعات

شناسه محتوا : 37840

1401/11/20

تعداد بازدید : 17

اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام ، مفسرين واقعي قرآن كريم ،و عهده داران تبيين آيات آسماني بعد از رسول اكرم، روايات تفسيري بسياري ، به منظور رساندن معنا و مراد حقيقي آيات كتاب الهي به مردم ، و جلوگيري از انحرافات و عقايد و غرايض شخصي ،بيان فرموده اند،وعالمان ديني نيز،جوامع روايي زيادي را به رشته تحرير در آورده اند؛ و از آنجا كه در طول تاريخ برخي از اين جوامع در اثر عوامل مختلفي از بين رفته و باقي مانده آثار هم نيازمند پيرايش و پالايش و تحقيق و پژوهش هستند بر پژوهشگران قرآني لازم است اين منابع را در دو حوزه بررسي سندي و تحليل دلالي بررسي بنمايند . اهل بيت (عليهم السلام) در شرح مقاصد و مصاديق و لايه‌هاي معنايي ظاهري و باطني آيات سوره نازعات، رهنمودها و تحليل‌هاي سودمندي بيان فرمودند‌. بر اين اساس، با جست‌وجوي كامل جوامع روايات تفسيري، همه روايات مرتبط با سوره نازعات را گرد آوري كرده و آن‌ها را به ترتيب آيات سوره و در قالب پنج فصل سامان داده و پس از بررسي سندي و تحليل دلالي هر روايت، به بيان گونه آن‌ها در تفسير قرآن مجيد اشاره شده است‌. برخي روايات تفسيري ، به تبيين قسم هاي پنجگانه نازعات ، ناشطات، و ... براي اثبات معاد پرداخته و مصداق ترجف الراجفه و تتبعه الرادفه را بيان كرده و حوادث قبل از برپايي عرصه قيامت ،صور اول و دوم را ذكركرده وكره نافعه را ولايت پيامبر و اهل بيت عليهم السلام و كره خاسره را دشمني با آنان اعلام مي كند . قسمتي ديگر به صورت گذرا به داستان حضرت موسي و طغيانگري فرعون و مهلتي كه خداوند به وي ، براي بازگشت و يا استدراج در گناه داده است ، مي پردازد. دسته اي ديگر با اشاره به چگونگي خلقت آسمان و زمين و شب و روز و... ، خلقت دوباره انسان را از آفرينش اوليه آن ها آسانتر خوانده ، و آن را به عنوان دليلي بر اثبات وقوع قيامت مي آورد . گروهي از روايات نيز مردم را در روز قيامت ، به دو دسته :طاغيان اهل دوزخ و بهشتيان خائف از مقام پروردگار ، تقسيم كرده و مراتب ايمان و نفاق را بيان مي‌كند و در نهايت به سوال هميشگي منكران ،از زمان وقوع قيامت ، پاسخ مي دهد كه زمان وقوع آن را جز پروردگار ، كسي نمي داند .
 
پدیدآورندگان
  • سطح3
  • تفسير و علوم قرآن
  • قم
  • قم
  • قم - قم - مؤسسه آموزش عالی حوزوی مرکز آموزش های غیرحضوری