پايبندي به عقودي كه طبق شرع منعقد مي شود، برطرفين لازم است. مگر اينكه به رضاي طرفين يا به علت قانونيفسخ شود. ازجملهاينعللخيار عيب و غبن است. سؤال اساسي تحقيق اين است كه موجبات و مسقطات خيار عيب و غبن از نظر شهيد ثاني و شيخ انصاري، آيت الله خويي چيست؟ فقهاي ثلاث، ثبوت خيار عيب را مشروط به شرايطي چون، عدم علم مشتري از عيب، موجود بودن عيب در زمان عقد، شخصي بودن مبيع، عدم تبري بايع، مي دانند و مدرك آن هم روايات و اجماعِ ادعا شده، است. در زمينه مسقطات خيار عيب، آن را به مسقطات رد، مسقطات ارش و مسقطات رد و ارش تقسيم مي كنند و براي هر يك مواردي را ذكر مي نمايندو گاها در برخي از آن ها با هم اختلاف نظر دارند. خيارغبن يكي ازخيارات درفقه است كه آن زماني حاصل مي شود كه چيزي را به كمتر از قيمت بفروشد .مشروط بر اينكه از قيمت واقعي مطلع نباشد و غبن فاحش اتفاق افتاده باشد. در زمينه ي مسقطات ،علماي ثلاث، مسقطات خيارغبن را به شرط سقوط آن در متن عقد، اسقاط آن پس از عقد، تصرف، تقسيم كرده اند. در اين پژوهش كه به روش توصيفي- تحليليصورت پذيرفته، نظريات فقهاي ثلاث طرح و بررسي شده و چنين نتيجه شده است كه خيار عيب و غبن با وجود موجبات، مسقطات، و آثار مختص به خود، همچون سايرخيارات موجب تزلزل عقد است ومانند سايرخيارات درصورت وجود شرايط قانونيساقط مي شوند.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مؤسسه آموزش عالی حوزوی مرکز آموزش های غیرحضوری